Mahasiswa/i dan " Study Week "

Assalamualaikum . Salam sejahtera

Nak kongsikan berkaitan situasi mahasiswa/i waktu - waktu minggu " StudyWeek " . huhu , memandangkan Politeknik punya FinalExam bulan depan . Jadi aku nak kongsikan serba sikit situasi yang biasa berlaku .




SITUASI 1 

A : " Ajar aku subjek Bla Bla Bla . . "
B : " InsyaAllah , boleh ja . Chapter apa ? "
A : " Dari A -> Z "
B : " . . . . . . "

Fahami Konsep " StudyWeek " Sebenar !
Sikap “ tangguh ” dalam mengulangkaji . Kadang-kadang kita dah ada “ masa ”untuk ulangkaji . . Tapi . . . dan tapi . . masa itu kita luang untuk membuat aktiviti yang lagha . . Macam mana kita nak buang sikap tangguh ni ?InsyaAllah tanamkan perasaan gembira dalam melakukan tugas . Rancang dan uruslah masa dengan baik . 


SITUASI 2 

Duduk dengan bukan Mahram berdua - duaan -> StudyGroup ? -> dengan bukan Mahram ? (berdua - duaan) -> maybe 30% Akademik - 70% Bla Bla Bla . 

Study group itu sangat “ OHSEM ” . . Tapi cara pelajar yang menguruskan “ study group ” itu yang akan mencorakkan , sama ia membawa kepada kebaikan atau sebaliknya . . Tambah2 pula , hanya berdua antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram . 


Dari Ibnu Abbas . a . berkata : Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda : " Janganlah seorang lelaki berdua-duaan (khalwat) dengan wanita kecuali bersama mahramnya . "

(Hadis Riwayat Bukhari & Muslim) Ibn Al-Qayyim menulis bahwa , “ Sesungguhnya ilmu adalah sinar yang diletakkan oleh Allah di dalam hati , sedangkan maksiat memadamkan sinar tersebut . 

SITUASI 3 

Study -> 8.00 Pagi - 5.00 Pagi -> 5.10 Pagi " tidur sekejap sementara tunggu Azan Subuh " -> 7.30 / 8.30 Subuh terlajak !

Bijak mengurus masa . Ibadat boleh dilakukan ikut waktu jika bijak rancang masa sebaiknya . Jangan mencemarkan perkara baik yang kita lakukan dengan unsur “ kekurangan keberkatan ”  .



SITUASI 4 

Esok Exam -> 8.00 Malam - 12 Malam * Main , FB , Riadah , Pes , Borak dengan kawan OOO Bla Bla Bla -> 12.00 Malam  -> " YaAllah aku berSerah " . . -> Tawakal ?

Fahami konsep tawakkal yan sebenarnya . Tawakkal atau berserah diri mungkin mudah kita faham maksudnya , tapi tak semudah pelaksanaan dalam hidup . Tawakkal dalam bahasa mudahnya ialah , menyerahkan diri atau urusan kepada Allah SWT dengan sepenuh hati selepas melakukan usaha yang terbaik . Ini merupakan satu takrif yang boleh difahami dengan pantas Usaha ? dah usaha ke belum ? Tepuk dada , tanya diri .

Waalllahua’lam.

Ada sedikit Tip :)



Bye :) Assalamualaikum " GoodLuck For your Exam and do The Best ! " .



terima kasih sudi baca..jangan lupa komen :)

0 comments:

Catat Ulasan

´