Pengalaman Scan 2D/3D/4D *First Baby

ASSALAMUALAIKUM :) BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Ni la pengalaman paling best sekali , sebab nak tahu sangat jantina baby . Nanti senang nak beli barang-barang dia , dalam hati dok berangan-rangan kalau baby girl nak beli semua colour pink . hihi , sebab ibu dia memang feveret colour tu .

04 DECEMBER 2017 (24 Weeks)

Mula-mula memang nak buat 3D/4D scan , tapi memandangkan bajet tak cukup masa tu . Sebab dah plan nak beli barang baby hujung bulan 12 , jadi buat la 2D dulu . Mana tahu ada rezeki dapat tengok jantina baby , nanti-nanti buat lagi sekali untuk 3D/4D pulak .

Masa ni pergi abah yang hantar . Buat dekat klinik swasta : Klinik Dr Jammy Suzana , Taman Ilmu Nibong Tebal , untuk 2D scan Rm60.00 je . tapi staff dia dah pesan , kalau bernasib baik nampak la jantina sebab kadang-kadang baby kepit ataupon posisi dia meniarap . Aku pon oke kan je la , sebab kalau boleh nak sangat tahu . Senang nak cari baju-baju baby yang sesuai .

Bila tiba giliran aku untuk jumpa doktor , dia punya excited tu taktau nak cerita . Doktor dia mesra + lembut sangat . Bila time scan tu macam biasa la Dr akan ukur saiz baby + check air ketuban + check kedudukan uri . Tapi aku dengan excitednya terus tanya "boleh tengok jantina baby tak?" apa yang Dr terang tadi dengar tak dengar ja . Tapi alhamdulillah semuanya baik-baik ja .

Dan sekali lagi alhamdulillah , anak ibu bukan lah jenis pemalu sangat nak tunjuk jantina dia . Sebab baby duduk terkangkang masa tu , hihi . Dr tunjuk kat aku , dan dia kata "ni telur dia , dan yang kecik ni bebird dia . InsyaAllah baby boy ni" . Aku masa ni dalam hati bersyukur sangat , rasa macam nak nangis pon ada . Sebab kalau boleh abah nak cucu lelaki (sebab anak-anak dia semua perempuan) dan suami aku pon kata kalau boleh nak anak lelaki sulung , boleh jaga adik-adik (ni pon tak keluar lagi dah pikir adik-adik) . Dia punya happy tu rasa macam nak cium-cium Dr tu , aku dengan excitednya terus wasap suami aku bagitau dia .

24 JANUARY 2018 (31 Weeks 5 Days)
Klinik Dr Jammy Suzana , Taman Ilmu Nibong Tebal

Untuk scan 3D/4D ni kena buat appointment , tak macam scan 2D hari tu just daftar dan terus scan . Aku buat appointment 18 January 2018 dan dia bagi date suruh datang balik pada 24 January 2018 12.30pm . Kali ni untuk 3D/4D scan Rm 100.00 , dapat CD (softcopy gambar + video ) + gambar (print)  + detail baby .

Dalam sampul putih tu ada detail baby + gambar baby .

Masa pergi nak buat appointment tu risau jugak la sebab takut depa dah taknak , kalau boleh masa yang sesuai untuk 3D/4D scan ni 24-30 minggu . Tapi masa aku nak p buat appointment tu aku dah 30 minggu dah (30 minggu baru nak buat appointment , masa bila nak scan nya kan? ) mungkin sebab tu appointment aku tu minggu depan tu je . Kiranya dah nak masuk 8 bulan baru hegeh-hegeh nak buat .

Kali ni pon abah yang hantar jugak , tapi mak teman dalam klinik cuma nak masok bilik Dr ja mak tak masok . Dan macam biasa la Dr akan check saiz baby + berat baby + kedudukan baby + kedudukan uri + check air ketuban + fizikal baby . Kali ni aku tak tanya dah jantina nampak ka tak , tapi doktor tu yang tanya aku . 

Dr : pernah check tak jantina baby ? dah tahu belum ? 
Aku : haritu check laki .

Dr pon check la bahagian kemaluan dia , tanpa disangkal lagi . Memang baby boboy , nampak jelas sangat (anak ibu tak dak malu-malu dah) . Dalam hati bersyukur sangat-sangat , Alhamdulillah . 

Sex : xy

Lepas tu baru Dr start 3D/4D scan , tengok muka baby . Terharu sangat bila dapat tengok tu walaupun lindung tangan dia sikit-sikit , mula-mula tak perasan apa dia buat . Lama-lama perati rupanya anak ibu isap ibu jari . Alalalaa omeynyee dia . Dr amek masa lama sangat nak dapat muka jelas , sebab baby aktif sangat dok begerak kat dalam perut . huhu

31 Weeks berat baby +- 1.8 kg (Dr kata tak besar sangat , tak kecil sangat)



Semoga semuanya baik-baik saja , doakan supaya dipermudahkan segalanya . Amin .


terima kasih sudi baca..jangan lupa komen :)

0 comments:

Catat Ulasan

´