Hukum Nikah Gantung - UAI

ASSALAMUALAIKUM ^^


Hukum Nikah Gantung

a) Nikah Gantung dalam bahasa arab disebut " NIKAH KHITBAH " dan hukumnya HARUS .

b) Nikah Gantung bermaksud pernikahan diantara pasangan pengantin yang tidak duduk serumah dalam satu - satu tempoh yang ditetapkan hasil persetujuan bersama kedua - dua belah pihak . Tanggungjawab pemberian nafkah oleh suami kepada isteri juga diringankan dan boleh dilepaskan .

c) Nikah Gantung juga mengadakan “ Majlis Akad Nikah “ yang harus mereka
ikuti sebagaimana perkahwinan biasa dilakukan .

d) Syarat SAH Nikah di dalam rukun – rukun perkahwinan seperti suami , isteri , wali , saksi , dan akad (Ijab Kabul) dan juga mas kahwin perlu ada untuk syarat sah nikah .

e) Nikah Gantung menangguhkan “ Majlis Kenduri Kahwin (WalimatulUrus) “ dan penangguhan majlis kenduri kahwin tersebut kadang – kadang menjangkau bertahun – tahun lamanya .




Sebab – Sebab Biasa NIKAH GANTUNG dilakukan

l ) Suami masih belum mampu menyara sepenuhnya kos sara hidup isteri seperti SEWA RUMAH , PAKAIAN dan sebagainya .
ll) Pasangan yang masih lagi Belajar dan Menuntut .
lll) Belum bersedia memberi Komitmen sepenuhnya didalam menunaikan tanggungjawab berumah tangga .

Setelah majlis Akad Nikah berlangsung , kedua – dua pasangan harus tinggal berasingan sehingga benar – benar bersedia untuk memikul tanggungjawab sebagai Suami Isteri . Pada kebiasaan pasangan ini akan tinggal di rumah ibu bapa masing – masing .

Tujuan utama “ Nikah Gantung “ ini dilakukan ialah bagi mengelakkan berlakunya Perzinaan dan Lahirnya Anak Luar Nikah . Setelah kedua – dua pasangan ini melalui nikah gantung , mereka boleh bertemu , berdating dan bermesra . Malah jika melakukan sek pun sehingga melahirkan anak ia tidak salah dan tidak haram . Anak yang mereka melahirkan itu adalah “ SAH “hukumnya .

Walaupun mereka Nikah Gantung , mereka adalah pasangan suami isteri yang SAH di sisi Agama Islam dan undang – undang Kerajaan Malaysia .


Wallahua’lam . Lebih terperinci bole tengok dekat sini . :)





terima kasih sudi baca..jangan lupa komen :)

63 ulasan:

  1. ya... betul dan setuju sangat. cuma masyarat lebih pegang konsep Biar mati anak jangan mati adat.

    BalasPadam
  2. perkongsian ilmu yang menarik..yaya follow sini

    BalasPadam
  3. Terima kasih sayang , setuju sangat . :)

    BalasPadam
  4. penuh pengisian janji ader akad dah sah la kawin tuh ...

    BalasPadam
  5. boleh ke ? walaupun umur saye bru 15 tahun dan bakal suami saye itu berusia 20 an

    BalasPadam
    Balasan
    1. . maaf , kurang kepastian . sebab adik baru 15 , apa2 pon cuba tanya pada ustaz atau ustazah .

      Padam
    2. boleh,yang penting kena dengan syarat2 diatas

      Padam
    3. boleh,yang penting kena dengan syarat2 diatas

      Padam
  6. boleyh ke 'nikah gantung' walaupun saye baru berusia 15 dan bakal suami berusia 20-an ?

    BalasPadam
  7. Mcm mne utk pasangan yg tggl di 2 negeri yg berbeza dan apabila mereka bertemu spt pd wktu cuti 2 atau 3 hari, mereka tggl sebumbung ? Mungkin utk tempoh 1 atau 2 malam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. buka youtube pastu tulis "al kulliyyah - Nikah Gantung"

      Padam
  8. Mcm mne utk pasangan yg tggl di 2 negeri yg berbeza dan apabila mereka bertemu spt pd wktu cuti 2 atau 3 hari, mereka tggl sebumbung ? Mungkin utk tempoh 1 atau 2 malam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. cuba dengar yang nie http://farah-shahirah.blogspot.com/2014/02/nikah-gantung-alkuliyyah-2012.html

      Padam
  9. yeayyy da dapat cara untuk elakkan zina !! terima kasih kak farah ~ ^_^

    BalasPadam
  10. yeayyy da dapat cara n jawapan tuk elakkan zina !! terima kasih kak farah ~ ^_^
    ISLAM ITU INDAH kannn

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama-sama , kalau nak lebih jelas dengar ceramah ni oke :) http://farah-shahirah.blogspot.com/2014/02/nikah-gantung-alkuliyyah-2012.html

      Padam
  11. yeayyy da dapat cara untuk elakkan zina !! terima kasih kak farah ~ ^_^

    BalasPadam
  12. Alangkah orang sekeliling kita paham dan mengerti perasaan kita..

    Daku hanyalah insan biasa

    BalasPadam
    Balasan
    1. Suami tersebut akan beri nafkah pada si isteri terus ke?
      Macam mana dengan dosa2 si isteri?

      Padam
  13. Alangkah orang sekelilibg kita paham dan mengerti perasaan kita...

    Daku hanyalqh insan biasa

    BalasPadam
  14. Alangkah orang sekeliling kita paham dan mengerti perasaan kita..

    Daku hanyalah insan biasa

    BalasPadam
  15. Si suami tersebut brtanggungjawab sepenuhnya pada Isteri ke? Mengenai nafkah pula bgaimana? Dosa2 isteri siapa yg tanggung ayah atau suami?

    BalasPadam
    Balasan
    1. http://farah-shahirah.blogspot.com/2014/02/nikah-gantung-alkuliyyah-2012.html cuba tengok Link nie . InsyaAllah lebih faham . lebih baik tanya pada yang lebih tahu , dengar dari ramai pndapat .

      Padam
  16. saya nak kahwin dengan cara nikah gantung tapi.... takut ibu mara...
    t dia kata x yah kahwin klo x sedia..
    macam mana ye???
    kita nak mengelakkan berlakunya penzinaan tapi dihalang oleh orang tua atas faktor umur...??
    umur saya 20, umur bf saya 23???
    binggung sangat...!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. . kalau hal kahwin nie , kena bincang betul-betul . kita kena yakinkan ibubapa yang kita ni dah sedia . dan kita juga mesti menerangkan lebih terperinci mengenai nikah gantung nie kepada mereka . saya pun alami benda yang sama macam awak . cuma saya baru 19 dan bakal suami pon sebaya . lagipun masih belajar . kadang2 ibubapa nie pk takot org sekeliling ckap bkan2 sebab terlalu muda .

      Padam
  17. Bagus entry ni.
    Blog walking sebentar. Follow lah blog sy. naimahhamimahkembarseiras.blogspot.com

    BalasPadam
  18. Bagus entry ni. :')
    Blog walking sebentar. Follow lah naimahhamimahkembarseiras.blogspot.com

    BalasPadam
  19. Salam kak farah...nak tnya nikah gantung ni boleh ke d lakukan di malaysia...???
    Terim kasih...

    BalasPadam
  20. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  21. Kalau isteri mengandung..tapi suami suruh mak bapa yang jaga walaupon suami berkemampuan..ap hukumnya ya..??

    BalasPadam
  22. kesabaran n keikhlasan dalam penantian

    BalasPadam
  23. maaf tanya. lagu ni ''behind my veil'' sedap. siapa nyanyi ye?

    BalasPadam
  24. lagu behind the veil ni siapa nyanyi ye? terima kasih :)

    BalasPadam
  25. I love this entry . InsyaAllah sy pn akn nkah khtbah satu ary nnti :)

    BalasPadam
  26. Suke sngt bce entry nie . InsyaAllah satu ary nnti sy pn akn nkah khtbah :)

    BalasPadam
  27. So, it means nikah khitbah is some of 'licenced' engagement? Is that so?

    BalasPadam
  28. Awesome la kak fara ni. Hiew3

    BalasPadam
  29. Ilmu yang bermanfaat.. Tq 4 sharing..

    http://healthydsyilla.blogspot.com

    BalasPadam
  30. Assalam, nk brtnya sdikit.. ?? Si gadis bru berusia 19tahun, malah si jejaka berumur 28tahun, mreka igin brkahwin tnpa pgetahuan kedua belah keluarga, mereka nk berkahwin di thailand? Mreka mlakukan nie utk mgelakkn dripda mlakukn hal przinaan, apkah prkhwinan mreka sah?? Dn apkah tindakn mreka tu salah atau betul, mereka mlkukan mcm nie krena pihak si gadis mmikirkn si gadis berusia terlalu muda, dn mreka iginkn si gadis smbung bljar, tapi si psagan nie suda trlnjung ... Apkah mreka ptot mneruskn prncngn mreka ataupons mgikut khndak kluarga??? Hrap dpad mmbntu, krana nie jgak bole d jdikn pljarn. :)

    BalasPadam
  31. Assalamualaikum...
    Kepada semua mak dan ayah diluar sana.. sila benarkan anak anda nikah gantung..
    Jngan fikirkan apa yang orang kampung atau jiran akan fikir.. biarkan orang nak kata apa.. asalkan kita berada di landasan yang betul.. sebab tu ramai yg buat maksiat, masuk akhbar muka depan.. mak ayah dapat malu.. sepatutnya, lepas je anak habis SPM.. bagi mereka pilih pasangan, nikah gantung.. pada masa tu tenaga orang muda masih kuat, jangan tunggu perut boroi, misai n janggut sampai buku lali baru nk bagi.. jngan sampai anak putus asa untuk kahwin.. ada yang sampai kena mandi bunga sbb nak cari jodoh... kat sekolah elok2 dating, nak tunggu keje baru nak kawin, memang diambil orang la kekasih hati kat sekolah dulu.. sbb tu ramai orang2 lama sebaya atuk saya yang kawin ngn umur 20an, harta bnyak.. sebab lelaki muda x mampu.. xde harta.. saya minta maaf kalau ada yang tersinggung... sekadar ulasan ringkas dan pandapat.. jangan renung2 kan saje.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam, setuju ^^ umur saya 19 tahun and gf saya 19 jgk... ktorng tak pernah bersentuhan lagi tapi niat nk sentuh mmng dh ada... tahan perasaan and emosi drpd buat maksiat.. saya nk tekankan kt sini kpd ibubapa, bila seorng lelaki dh fikir masa dpn utk kebahagiaan gf die, maknanye lelaki tu dh ckup dewasa and bersedia.. biarpon die tak mampu lagi, tapi die akan berusaha utk beri kebahagiaan kt gf... jalankan nikah khitbah ni, biar pon die dh gatal nak kahwin, drpd terlanjur melakukan maksiat.. nikah khitbah ni boleh elakkan dosa..

      Padam
  32. Alhamdulillah terima kasih atas perkongsian ini.. amat bermakna..

    BalasPadam
  33. tapikan kalau kedua dua pasangan tersebut dah bersetuju utk melangsungkan, dan ibu bapa yg mungkin menghalang atau melambatkan perkara ni, adakah mereka dikira berdosa. dan ada tak cara yg sesuai utk explain kt mereka? minta tolong.

    BalasPadam
  34. Sye nk sgt nikah awal...
    Islam kate kawin dlu bru kaya,
    Adat kate kaya dlu bru kawin..
    Kebiasaannya mak la yg susah nk bg kawin awal.. Ayah ok jew... Huhuhu cubelh open mind skit wahai kaum2 ibu!!

    BalasPadam
  35. Objektif nikah bukan sekadar seks je. Utk bina famili. Kalau ada anak dilahirkan dlm nikah khitbah tetapi pasangan sebenarnya tak sedia nak jaga , macam mana? Yg pentingnya nikah kena dapat restu ibu ayah.. kalau tak , gerenti tak berkat

    BalasPadam
  36. assalamualaikum
    nak brtanye bole ke kita nikah gantung diwakili wali tp tanpa pngetahuan ibu bapa ?
    dan slpas mjlis akad nikah psangan trsebut bole dduk srumah sprti suami istri

    BalasPadam
  37. Nak tanya, macam mana dengan prosedur nikah Khitbah ni ye? Lepas kahwin dapat kad nikah jugak?

    BalasPadam
  38. Assalamualaikom..
    Nak tnya..kan dah nikah khitbah..lpas tuu klau pregnant still anggap nikah kitbah or dah jadik nikah biasa?
    Mohon reply segera :) TQ

    BalasPadam
  39. Assalam , Bagaimana pula kalau sudah nikah gantung , tidak tinggal serumah , tetapi kadang2 si suami ada bawa isterinya tggl di rumah ibu bape suami atas tujuan saja2 . Kiranya , si isteri hnya tggl sekejap 3-4 hari brsama keluarga si suami . Si suami juga tggl di rumah itu . Selepas beberapa hari kemudian dihantar semula isteri ke rumah ibu bapa isterinya semula . Boleh atau tidak . Atau nnty tidak lgi dipanggil nikah gantung ?

    BalasPadam
  40. nikah khitbah ni sbutan dimulut shja dik..msa akad nikah..nikahnya mcm biasa la xad beza..xad pula ak terima nikah khitbahnya dgn sipolan2 dgn mas khwim bla2..sila lihat semula asal usul nikah khitbah tu.,rasulullah nikah khitbah dgn aisyah krna aisyah msatu 9thun blom akil baligh..bmksd baginda xberi nafkah hbgn intim..ok..mcm ginilah snang fhm..masa kita akad..xada beza..bermksd jatuhlah smua tggjwb istri tu pd suami..xada bezanya..sbb xada wujud lg msa akad nikah dpn tok kadi disebut khitbah..dn bila kmu semua akad nikah..tggjwb kmu sama sprti org2 lain..cuma pstjuan siisteri ngn kmu shja la nk duk jauh..xmmpu beri nafkh lg..tp ingt brpa lma xberi nafkah tu boleh jtuh tlak..sbb xkiralah niat nk nikah biasa ke nikah khitbah ke.,disisi syarak sah sbgaimna nikah smpurna..wallahu alam

    BalasPadam
  41. Assalamualaikum.
    Macam mane klau lelaki tu suruh tunggu 6 tahun lagi dari sekarang,2016 - 2022..tapi adakah perlu dilaksanakan nikah khitbah dalam tempoh 6 tahun tu??..sebab takut masing-masing berubah hati,,

    BalasPadam

´